Ugrás a kezdőlapra
oecd
Nemzeti Tanács

Tinédzserek karrier jövőképe: a digitális forradalom lehetőségei helyett előtérben a hagyományos foglalkozások

A 2020-as, davosi Gazdasági Világfórumon mutatták be az OECD legújabb, a tinédzserek karrier jövőképét vizsgáló kiadványát.

A PISA 2018 felmérés eredményei alapján készült tanulmány összefoglalóan megállapítja, hogy a munka világában az elmúlt két évtizedben bekövetkezett hatalmas változások csekély hatást gyakoroltak a tinédzserkorúak karriervárakozásaira, akik egyre kevesebb foglalkozásra összpontosítanak. A felmérések azt is mutatják, hogy túl sok tinédzser hagyja figyelmen kívül, vagy egyáltalán nem is ismeri a digitális forradalom eredményeként felmerülő új típusú munkákat.

A 41 országban megkérdezett fiúk 47%-a, és a lányok 53%-a nyilatkozott úgy, hogy 30 éves korára a 10 legnépszerűbb munka egyikében fog dolgozni. Andreas Schleicher, az OECD oktatáspolitikai igazgatója szerint aggodalomra ad okot, hogy a korábbinál több fiatal választja álmai állását a legnépszerűbb, hagyományos foglalkozások – például tanár, ügyvéd vagy üzletvezető – szűk listájából. Az aktuális adatok a személyes karrierutat érintő jövőképek és várakozások szűkülését mutatják az elmúlt 20 évben, mivel ezek a százalékos arányok nyolc százalékponttal növekedtek a fiúk és négy százalékponttal a lányok esetében a 2000. évi PISA felmérés óta. Intő jel, hogy a mai 15 évesek foglalkozási elképzelései nincsenek összhangban a mostani foglalkoztatási- és munkatrendek által előrevetített jövőképpel.

Az adatokban ugyanakkor vannak eltérések, a matematika és a természettudomány terén legjobban teljesítő diákok körében például a fiúk jóval nagyobb arányban választanak karriert a matematika és a tudomány területén, mint a lányok. Eközben a hátrányos helyzetű, de jól teljesítő diákok sokkal kevésbé látják valószínűnek, hogy módjuk vagy lehetőségük lesz tanulmányaikat felsőfokú oktatási intézményben is folytatni. Megállapítást nyert, hogy az oktatási rendszerek nem tudnak mindenkit egyformán jól teljesítővé, jól tanulóvá tenni, de az oktatás mégis segíthet kiegyenlíteni az egyformán jól teljesítő, de különböző társadalmi-gazdasági hátterű gyerekek esélyeit egy jobb jövőre.

Magyarország esetében – a 2000-es és 2018-as adatok összevetésében – a jelentés szerint az látható, hogy lányoknál jelentősen (14%-kal) csökkent a TOP 10 foglalkozást választók aránya, míg a fiúknál 3%-kal nőtt. A hátrányos helyzetű, de jól teljesítő diákok esetében hazánkban a megkérdezettek majdnem fele gondolta úgy, hogy nem fog felsőfokú diplomát szerezni. Hazánk esetében kiemelendő még, hogy a megfelelő társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkező 15 évesek 10%-a látott szakmai vagy igazgatási/vezetői karriert maga előtt felsőfokú diploma megszerzése nélkül, ami megfelel a 2018. évi PISA felmérésben résztvevő országok átlagának.

Bővebben:
http://www.oecd.org/education/dream-jobs-teenagers-career-aspirations-and-the-future-of-work.htm